Przejdź do głównej treści
Koszyk

Twój koszyk jest pusty

Różnica między -ed i -ing w przymiotnikach (angielski)

To jedna z najczęstszych zagwozdek. Na szczęście zasada jest prosta:

  • -edjak się CZUJĘ (emocja osoby)
    I’m bored. – Jestem znudzony/a.

  • -ingjakie COŚ jest (cecha rzeczy/sytuacji)
    This movie is boring. – Ten film jest nudny.

1) Zasada w pigułce

  • -ed opisuje reakcję człowieka: tired, excited, surprised, annoyed.

  • -ing opisuje źródło wrażenia (rzecz, osoba, wydarzenie): tiring, exciting, surprising, annoying.

Mini-formułka:
People → -ed | Things → -ing

2) Najpopularniejsze pary (EN → PL)

  • bored / boring – znudzony / nudny

  • tired / tiring – zmęczony / męczący

  • interested / interesting – zainteresowany / interesujący

  • excited / exciting – podekscytowany / ekscytujący

  • surprised / surprising – zaskoczony / zaskakujący

  • worried / worrying – zmartwiony / niepokojący

  • confused / confusing – zmieszany / mylący

  • frightened / frightening – przestraszony / przerażający

  • annoyed / annoying – poirytowany / irytujący

  • disappointed / disappointing – zawiedziony / rozczarowujący

  • relaxed / relaxing – zrelaksowany / relaksujący

  • amused / amusing – rozbawiony / zabawny

3) Przykłady w zdaniach

  • The lecture was boring and the students were bored.

  • After a tiring day, I felt tired.

  • Your idea is interesting. I’m interested in trying it.

  • That’s a worrying message. We’re worried about it.

4) Typowe błędy i szybkie poprawki

  1. I’m interesting in maths. → ✅ I’m interested in maths.

  2. This task is very tired. → ✅ This task is very tiring.

  3. I feel boring today. → ✅ I feel bored today.

5) Krótkie dialogi (naturalnie)

A: How was the trip?
B: Very exciting! We were so excited.

A: The instructions are confusing.
B: I’m confused too. Let’s ask the teacher.

6) Szybki test (sprawdź się)

Uzupełnij -ed lub -ing.

  1. The book is ___ (interest). → interesting

  2. I’m really ___ (bore). → bored

  3. That news is ___ (worry). → worrying

  4. She felt ___ (surprise). → surprised

  5. It was a ___ (tire) workout. → tiring

7) Tipy zapamiętywania

  • Pomyśl: „kto czuje?” – jeśli człowiek → -ed.

  • Pomyśl: „co wywołuje uczucie?” – jeśli rzecz/sytuacja → -ing.

  • Łącz z czasownikiem feel / be / look / sound:

    • I feel relaxed vs The music is relaxing.

8) Mini-lista gotowców do mówienia o sobie

  • I’m interested in – interesuję się…

  • I’m excited about – jestem podekscytowany czymś…

  • I’m worried about – martwię się o…

  • I get bored easily by… – szybko nudzą mnie…


Chcesz poćwiczyć z lektorem na przykładach z Twojej branży? Sprawdź zweryfikowanych nauczycieli na korkiangielski.pl i umów się na lekcję próbną.

Komentarze do wpisu (0)

Napisz komentarz

Wybierz nauczyciela → Skontaktuj się → Umów lekcję

Wybierz nauczyciela → Skontaktuj się → Umów lekcję

/

Masz pytania?
📞 Telefon +48 667 237 710

✉️ napisz wiadomość