Co sprawdzają w pisaniu?
-
Komunikacja (czy odpowiedziałeś na polecenie).
-
Spójność i logika (czy tekst „płynie”).
-
Zakres środków językowych (nie zawsze „trudniej” znaczy lepiej – ważna trafność).
-
Poprawność (gramatyka, leksyka, ortografia).
-
Forma i rejestr (styl dopasowany do zadania).
1) E-mail / wiadomość (półformalnie/nieformalnie)
Schemat (4 części)
-
Powitanie:
Hi/Hello [Name], -
Wstęp – do czego piszesz:
I’m writing to… / Thanks for your message about… -
Treść – odpowiedzi na podpunkty:
First,… / Also,… / By the way,… -
Zakończenie + prośba/plan:
Let me know if… / Looking forward to… / Talk to you soon!
Pożegnanie: Best, / Take care, + [Your name]
Gotowe zwroty
-
Prośba: Could you (please) …? / Would it be possible to…?
-
Propozycja: How about …? / We could … if you like.
-
Umawianie się: Does Saturday work for you? / Let’s meet at…
-
Wyrażanie opinii: In my opinion… / I believe…
-
Przepraszanie: Sorry for… / I’m really sorry but…
Mini-przykład (80–100 słów)
Hi Alex,
Thanks for your message about the trip. I’m writing to confirm the dates – Friday to Sunday works best for me. Could you book the hostel near the station? It looks affordable and the reviews are great. Also, let’s visit the museum on Saturday morning and the market afterwards.
Let me know if you’re OK with the plan. If not, I’m open to other ideas.
Best,
Marta
2) Artykuł / wpis na blogu
Schemat
-
Tytuł chwytliwy
-
Lead (1–2 zdania): o czym będzie tekst i dlaczego warto czytać.
-
Akapit 1: problem / tło
-
Akapit 2: argumenty / przykłady
-
Akapit 3: wskazówki / wnioski
-
Zakończenie + pytanie do czytelnika (na blogu)
Zwroty łączące (linkers)
-
firstly / secondly / finally
-
however / on the other hand / although
-
for example / such as / for instance
-
as a result / therefore / that’s why
-
in conclusion / to sum up
Mini-przykład (120–140 słów)
Why speaking English every day is easier than you think
Learning English doesn’t have to be difficult or time-consuming. Small, regular steps bring the best results.
Firstly, choose short daily activities, such as a 10-minute podcast or a short video with subtitles. Secondly, speak out loud – repeat useful phrases and record yourself. It may feel strange at first, but it really builds confidence.
Also, make English a part of your routine: change your phone language, write your to-do list in English and text a friend a short message every day.
To sum up, daily micro-practice works better than a long session once a week. What’s your favourite 10-minute activity?
3) Opinia / rozprawka (krótka opinia)
Schemat (4 akapity)
-
Wstęp – teza/opinia: In my opinion… / I strongly believe…
-
Argument 1 + przykład: Firstly,… For example,…
-
Argument 2 + przykład: Secondly,… Besides,…
-
Podsumowanie: To sum up,… / In conclusion,…
Zwroty do opinii
-
I’m convinced that… / It seems to me that…
-
One clear advantage is… / The main drawback is…
-
We should also consider…
4) Recenzja (film/książka/miejsce)
Schemat
-
Wstęp: tytuł + gatunek + ogólna ocena
-
Fabuła/Opis (krótko, bez spoilerów)
-
Plusy/Minusy: acting, soundtrack, plot; service, price, atmosphere
-
Rekomendacja: I (don’t) recommend it to… because…
Zwroty
-
It tells the story of… / The plot is about…
-
The main strength/weakness is…
-
It’s worth seeing/reading because…
-
Overall, it’s a must-see for…
5) Raport / ogłoszenie szkolne (forma bardziej formalna)
Schemat raportu
-
Title
-
Introduction – purpose of the report
-
Findings – what you found out (2–3 akapity)
-
Recommendations – konkretne propozycje
-
Conclusion
Zwroty formalne
-
The aim of this report is to…
-
According to the survey,…
-
It is recommended that… / We suggest…
Niezawodne „klocki” na każdą formę
Powitania i zakończenia (neutral/nieformalnie):
Hi…, / Hello…, — Best, / Take care, / See you,
Prośby i propozycje:
Could you…? / Would you mind…? / How about…? / Shall we…?
Zgadzanie się i sprzeciw:
I totally agree. / That’s true. / I’m not sure about that. / I don’t think so.
Precyzowanie i porządkowanie:
Firstly / Secondly / Finally; What’s more; Besides; In addition; However
Wyrażanie celu i skutku:
in order to / so that / therefore / as a result
Szybka checklista przed oddaniem
-
Odpowiedziałem na wszystkie podpunkty z polecenia.
-
Forma i rejestr są odpowiednie (nie mieszam slangu z formą formalną).
-
Każdy akapit ma 1 główną myśl.
-
Dodałem spójniki (however, therefore, for example…).
-
Sprawdziłem literówki i podstawowe czasy (Present/Past).
-
Słówka: lepiej prościej i poprawnie niż „na siłę trudno”.
Mini-bank łączyków (do wklejenia)
-
Dodawanie: and, also, moreover, in addition
-
Kontrast: but, however, although, on the other hand
-
Przykład: for example, for instance, such as
-
Skutek: so, therefore, as a result, that’s why
-
Porządek: first(ly), then, next, finally
-
Wniosek: in conclusion, to sum up, all in all
Najczęstsze błędy i szybkie naprawy
-
Za długie zdania: podziel na 2–3 krótsze.
-
Powtórzenia tych samych słów: zamień - good → great/nice/effective.
-
Zły rejestr: formalny e-mail nie zaczyna się od Hi! → użyj Dear Sir/Madam.
-
Brak odwołania do podpunktów: użyj „Firstly/Secondly” i parafrazuj polecenie.
Do pobrania (na końcu wpisu)
„Matura – pisanie: zwroty i schematy (1 strona A4)” – wszystkie tabele z tego wpisu w wersji do druku.
FAQ – króciutko
Ile słów? Trzymaj widełki z arkusza (np. 80–130/120–180 – pilnuj polecenia).
Czy trudne słowa podnoszą wynik? Tylko jeśli są trafne i poprawne.
Czy można używać skrótów? W nieformalnych – tak (I’m, don’t). W formalnych – lepiej pełne formy.
Zajrzyj również na inne artykuły związane z maturą.
Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu z nauczycielami.